Visie- en beleidstraject Digitale Geletterdheid
Basisvaardigheden
donderdag 16 januari 2025
In het traject ga je vanuit de visie op onderwijs van jouw school aan de hand van de concept kerndoelen digitale geletterdheid aan de slag met het formuleren of herijken van de visie op digitale geletterdheid. Nadat de visie is geformuleerd, wordt een eerste aanzet voor een plan op hoofdlijnen voor de komende vier jaar uitgewerkt en een concreet plan voor het komende jaar.
Scholen maken gebruik van ICT in het onderwijs en zijn bezig met aspecten van digitale geletterdheid. Er gebeurt veel, maar niet altijd vanuit een visie. Digitale geletterdheid gaat deel uitmaken van de standaard Basisvaardigheden(OP0), waarbij scholen de basiskwaliteit moeten waarborgen van het curriculum voor Nederlandse taal, rekenen-wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap. Hierbij is het de bedoeling dat scholen bewuste keuzes maken in het plannen, uitvoeren, evalueren en borgen van het curriculum op deze vaardigheden. Bij het maken van keuzes moet de visie op onderwijs leidend zijn. Vanuit die visie stellen de deelnemers aan dit traject een visie op digitale geletterdheid op. Vanuit die visie wordt een plan op hoofdlijnen opgesteld. Daarbij wordt rekening gehouden met de deskundigheid van de medewerkers, digitale leermiddelen en technologie.
Per traject is er ruimte voor deelname van 4 à 5 vo-scholen.
Meer lezen over de wijze waarop Lucas Onderwijs dit traject vormgeeft? Lees dan de publicatie van een interview dat Kennisnet had met Maike Kouwenhoven en Raymond Trippe.
Bijeenkomsten
Het traject bestaat uit vuer bijeenkomst en twee tussentijdse contactmomenten. Voorafgaand aan een bijeenkomst wordt verwacht dat de school zich voorbereid op de volgende bijeenkomst. Data voor het traject in oktober volgen.
Bijeenkomst 1- 16 januari (14.00 - 17.00 uur): Waar staan we en wat staat ons te doen?
Bijeenkomst 2 - 30 januari (14.00 - 17.00 uur): Waar willen we heen en hoe komen we daar?
Bijeenkomst 3 - 5 maart (14.00 - 17.00 uur): Planvorming
Bijeenkomst 4 - 9 april (14.00 - 17.00 uur): Presenteren van de plannen en feedback
Doelgroep
Per school nemen minimaal 3 personen deel aan het traject, waarvan één lid van de directie en twee docenten; dit kan een ICT-coördinator zijn, maar belangrijk is vooral dat het een docent is met lesgevende taken.
Geïnteresseerd?
Wil jouw school deelnemen aan dit traject? Meld je dan per deelnemer aan voor het traject. Heb je nog vragen neem dan contact op met Raymond Trippe of Pam van Montfort, afdeling OK&I.
Participeren
Kennis verwerven
Bijeenkomst
Expert(s): | Raymond Trippen en Pam van Montfort |
Kosten: | Aan dit traject zijn geen kosten voor de deelnemers verbonden. |
Annuleren: | Door te starten met dit traject, commiteer je je aan deelname aan het gehele traject (4 bijeenkomsten en twee tussentijdse overlegmomenten). |
Meld je aan