Conferentie Nieuwkomers
woensdag 20 november 2024
Duik tijdens deze conferentie de (verdere) verdieping in op de thema's: taalontwikkeling en meertaligheid in de praktijk, sociaal emotioneel leren, trauma en veerkracht en ouderbetrokkenheid. Voor leraren en oop die het traject Begeleiden van nieuwkomers op school hebben gevolgd, in januari gaan volgen of interesse hebben in dit thema.
Tijdens de conferentie worden de nieuwste inzichten vanuit de Hogeschool Utrecht gedeeld op het thema nieuwkomers in de klas. Daarmee is de conferentie heel geschikt als verdieping op het leertraject Begeleiden van nieuwkomers op school. Heb je dit traject nog niet gevolgd maar ben je wel geinteresseerd? Meer info vind je
hier.
Ook leraren en oop die het traject niet hebben gevolgd of gaan volgen zijn van harte welkom.
Programma
13.45 uur Inloop
14.15 uur Keynote: Hanna Kuijs
15.15 uur Workshop ronde 1
16.00 uur Pauze
16.30 uur Workshop rond 2
17.15 uur Einde
Keynote: Hoe versterk je de mondelinge taalvaardigheid van nieuwkomers?
Om de mondelinge taalvaardigheid van nieuwkomers te stimuleren, is het cruciaal dat leerlingen uitgedaagd worden om uitgebreid te spreken. In het leertraject van het netwerk Begeleiden van nieuwkomers op school heb je kennisgemaakt met het taalleermechanisme van Damhuis en Litjens (2003). Het taalleermechanisme wordt geactiveerd als leerlingen actief meedoen, meedenken en meepraten en zorgt ervoor dat leerlingen al doende veel nieuwe taal leren.
In deze keynote zoomt Hanna Kuijs in op wat je als onderwijsprofessional kunt doen om het taalleermechanisme van leerlingen optimaal te activeren en stimuleren. Ze vertaalt daarbij inzichten uit de taal- en onderwijswetenschap (o.a. Snow, 2014, Frijns, 2018 en Van Veen, 2017) naar jouw concrete rol in taalstimulerende interactie.
Workshops
Na de keynote maak je op de dag zelf een keuze uit de volgende verdiepende workshops:
- Taalontwikkeling en meertaligheid in de praktijk door Aurora Smit. Hoe versterk je de (meertalige) taalontwikkeling van jouw leerlingen aan de hand van prentenboeken of teksten? Neem een prentenboek of tekst mee en ga samen met Aurora op zoek naar manieren om deze teksten rijker aan te bieden aan een meertalige doelgroep.
- Sociaal emotioneel leren door Clarisa Ballijns. Hoe kun je gedurende het gehele schooljaar spelenderwijs aandacht besteden aan het sociaal emotioneel leren van de leerlingen in jouw klas? Clarisa bespreekt hoe we kinderen kunnen leren om te gaan met diverse emoties, ook als zij het Nederlands nog moeten leren. Praktijksuggesties worden gedaan aan de hand van de methodiek Team-Up.
- Trauma en veerkracht door Larissa Reijsmeijer. Welke praktische handvatten kun je inzetten om de veerkracht van kinderen te vergroten? Door middel van kennisoverdracht over veerkracht en het signaleren van trauma vul je tijdens deze workshop je koffer verder aan met interventies die je kunt toepassen bij de leerlingen in jouw klas.
- Ouderbetrokkenheid en culturele responsiviteit door Ilona van den Boogert. Hoe betrek je (meertalige) ouders in het leerproces van de taalontwikkeling van hun kinderen? Wat vraagt dit van jouw professioneel handelen? Welke interculturele competenties moet je inzetten? En welke tools zijn effectief inzetbaar?
Tijdens de workshops wordt de meest actuele kennis vanuit de Hogeschool Utrecht gedeeld. Daarmee zijn de workshops een verdieping op de leergang Begeleiden van nieuwkomers op school.
Ondanks dat we de verdieping ingaan is voorkennis niet noodzakelijk.
Kennis verwerven
Ontdekken
Bijeenkomst
Tijd: | 14.15 - 17.15 |
Locatie: | KC Diamant, Diamanthorst 181a, Den Haag |
Doelgroep: | Leraren en oop po |
Kosten: | Aan deze activiteit zijn voor de deelnemer geen kosten verbonden. |
Bijzonderheden: | Inloop vanaf 13.45 uur. |
Meld je aan