Tijdens dit traject ga je aan de slag met het (door)ontwikkelen van een visie- en beleidsplan. Het traject bestaat uit vier bijeenkomsten en geeft je inzicht in de te ondernemen stappen. Tussen de bijeenkomsten is tijd om met deze informatie op je eigen school aan de slag te gaan en het gesprek te voeren. Het belangrijkste doel is het creëren van draagvlak, wat een voorwaarde is voor succesvol beleid.
Bijeenkomst 1 (17 december 2024): Waar staan we en wat staat ons te doen?
De rol van taalcoördinator op school is veelzijdig en complex. Wat is precies die rol en welke verantwoordelijkheden en middelen horen daarbij? Wat is de visie van de school op taalonderwijs en taalbeleid en hoe sluit die aan bij jouw visie op taalonderwijs en taalbeleid? Welke kaders en format hanteert de school als het gaat om het taalbeleidsplan? We bespreken het format van een volledig taalbeleidsplan. Onderwerpen: rollen, taken en verantwoordelijkheden, visie, kaders van taalbeleid, het taalbeleidsplan.
Directieleden uit elke deelnemende school zijn welkom om bij deze bijeenkomst aan te sluiten.
Bijeenkomst 2 (5 februari): Waar willen we heen en hoe komen we daar?
Voor elke verandering en ontwikkeling is het van belang te beginnen met een analyse van de actuele situatie. Dit kan onder andere aan de hand van een sterkte-zwakteanalyse. In het kader van taalbeleid betekent dit niet alleen het verzamelen van gegevens uit de toetsresultaten van de taaltoetsen, diataaltoetsen of cito-vas gegevens, maar ook het verzamelen en analyseren van gegevens van de toetsen van andere vakken doen ertoe. Wat zijn de talige struikelblokken bij alle vakken? We maken een analyse van de school als basis voor een taalbeleidsplan. Onderwerpen: gegevens verzamelen, analyseren van de situatie, sterkte-zwakteanalyse, visie, doelen stellen.
Bijeenkomst 3 (27 maart): Hoe wordt het beleid zichtbaar in de praktijk?
Succesvol taalbeleid wordt gedragen door schoolleiding, docenten en alle andere betrokkenen bij de taalontwikkeling van de leerling. Ieder vanuit de eigen rol, taken en verantwoordelijkheden. Tijdens dit dagdeel schenken we aandacht aan hoe je communiceert met de verschillende partijen en hen inspireert. Je leert ook hoe je invloed kunt uitoefenen en hoe je feedback geeft. Je vergroot je inzicht in veranderingsprocessen. We kijken hoe taalbeleid past binnen het schoolplan en de vakwerkplannen en maken een activiteiten agenda en jaarplanning Onderwerpen: formeel/informeel leiderschap, communicatie en veranderingsprocessen, inzet van kwaliteiten.
Bijeenkomst 4 (8 mei): Puntjes op de i
In deze bijeenkomst is er ruimte om elkaar feedback te geven op elkaars taalbeleidsplannen; succeservaringen en knelpunten met elkaar te delen en te reflecteren op de eigen rol.