Gedragsparade (po)
woensdag 19 maart 2025
Verbondenheid. Hèt thema van de gedragsparade dit jaar. Hoe zet je de relatie met jouw leerlingen in om hun motivatie te verhogen?
Met: Marcel van Herpen over hoe een goede relatie de prestaties verhoogt en workshops gericht op de relatie: van het kind met zichzelf, van jou met het kind en van jou en het kind met de ouders.
Competentie, autonomie en verbondenheid (Deci & Ryan-1985; 2000). Iedereen kent dé drie basisbehoeften die invloed hebben op de intrinsieke motivatie. Als leraar kan je op deze behoeften inspelen om de motivatie bij jouw leerlingen te verhogen. Dit jaar gaat de gedragsparade over Verbondenheid: van de lezing van Marcel van Herpen tot en met de workshops: alles draait dit jaar om 'relatie'.
Programma
14.00 uur | Inloop |
14.30 uur | Workshopronde |
15.30 uur | Paradepauze |
16.00 uur | Interactieve lezing: Marcel van Herpen |
17.00 uur | Afsluiting |
Lezing Marcel van Herpen Verbondenheid zorgt voor goede prestaties Hoe kun je nog beter leren te verstaan waarom kinderen zeggen wat ze zeggen en doen wat ze doen? Ook als het soms even niet 'vanzelf' gaat? In zijn verhaal neemt Marcel van Herpen je mee in hoe je als leraar kan draaien aan de knop van 'verbondenheid' om de motivatie, en daarmee de prestatie van je leerlingen te verhogen. Om als het wat moeilijker gaat met een kind niet meteen (en alleen) oplossingen te zoeken in protocollen en methodes, maar te doen wat de basis is van jouw vak als leraar: het perspectief van de leerling innemen en te zoeken naar verbinding. | | "De manier waarop kinderen zich uitdrukken zegt iets over hoe ze zijn ingedrukt" |
Over Marcel van Herpen
| | Marcel van Herpen – van het Centrum Pedagogisch Contact - stond aan de wieg van de eerste school voor ErvaringsGericht Onderwijs. In diverse landen begeleidde hij tal van pedagogische- en schoolontwikkelingstrajecten. Marcel geeft (internationale) lezingen en schreef de boeken: “Ik, de leraar”, “Wij, de leraar”, “Wij zijn Leiders”, “Ik, de coach”, “Werk voor de reünie” en “Veerkracht is een leerkracht”. |
Workshops
Alle workshops zijn dit jaar gericht op de relatie: van het kind met zichzelf, van jou met het kind en van jou en het kind met ouders. Alle workshops draaien om de driehoek leerling - ouders - leraar.
Je maakt bij binnenkomst een keuze uit een van onderstaande workshops.
Tijdlijn - inzicht in relaties om het kind
De Tijdlijn van Kennisnetwerk Jeugd Haaglanden visualiseert gebeurtenissen in het leven en de ontwikkeling van een kind. Het kan gebruikt worden bij een kind waarbij meerdere professionals vanuit de jeugdhulp, het onderwijs en/of de ondersteuning aan ouders betrokken zijn en brengt alle perspectieven samen. De Tijdlijn geeft inzicht wat er aan de hand is en helpt om te bepalen wat te doen. Je kan de tijdlijn ook gebruiken om gedrag in de klas te registreren. Meteen toepasbaar in de praktijk.
Omgaan met emoties en relatie herstel- het trainen van zelfbesef en zelfmanagement bij leerlingen en de relatie met het kind herstellen
Tijdens deze workshop duik je in de wereld van Life Space Crisis Intervention (LSCI). LSCI biedt handvatten om tijdens een crisis of conflict constructief in gesprek te gaan met jouw leerling. Met elkaar bespreek je wat de betekenis van het huidige conflict is voor vergelijkbare situaties uit het verleden en de toekomst. Hierdoor wordt de conflictsituatie een kans om van te leren. Met de stappen die je zet in de LSCI gesprekscyclus leren de leerling en jij elkaars verhaal beter te begrijpen. Vanuit hier komen concrete alternatieven aan bod om dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen. Tijdens deze workshops krijg je praktische handvatten die je direct kunt toepassen in jouw eigen klassensituatie.
Het lastige, goede gesprek - relatie met ouders
Hoe sta je samen met de ouders van je leerlingen rondom het kind? Met name als ouders andere (culturele) normen en waarden hebben dan jij is het soms moeilijk om echt in contact te komen en te blijven. Hoe zorg je in dit soort gevallen voor een open, nieuwsgierige houding waarin het gesprek echt over het kind kan blijven gaan? Verken in deze workshop jouw eigen normen en waarden en krijg praktische tips om het gesprek te voeren met ouders die andere waarden (lijken te) hebben.
Kunst afkijken
Participeren
Kennis verwerven
Bijeenkomst
Tijd: | 14.00 - 17.00 uur |
Locatie: | De Triangel, Meester de Bruinplein 3, Den Haag |
Doelgroep: | leerkrachten, ib'ers, pedagogisch medewerkers en klassenassistenten in het po |
Kosten: | Aan deze bijeenkomst zijn geen kosten voor de deelnemers verbonden. |
Annuleren: | Annulering tot 1 week voor de bijeenkomst is kosteloos, hierna zal €25,- in rekening worden gebracht bij de school voor reeds gemaakte kosten. |
Meld je aan