Hoe krijg ik ze mee? (OOM - verdieping)
woensdag 15 januari 2025
HOE krijg je ze mee? Dat is een belangrijke vraag als jij iets op school wilt veranderen. Want veranderen doe je nooit alleen en als je mensen niet meekrijgt, dan lukt het niet. In dit leertraject gaan we op zoek naar antwoorden op de vraag: ‘Hoe krijg je ze mee?’, en wat jouw rol is bij een succesvolle verandering.
Voor wie? Dit leertraject is bedoeld voor leraren, intern begeleiders, bouwcoördinatoren, etc. in het po en vo, met een coördinerende rol, die in hun huidige functie collega’s aansturen en richting geven aan een verandering op school. Collega's met ambitie die zich willen ontwikkelen als ‘leider’ in een succesvol verandertraject.
Omdat je een eigen project uivoert op je school, is het van belang om jouw deelname aan deze training met je leidinggevende te bespreken. Jullie kunnen dan samen een passend project bedenken en daar ruimte voor creëren.
Programma
Voorafgaand aan de training vindt een schriftelijke intake plaats.
Het leertraject bestaat uit drie gezamenlijke bijeenkomsten. Daarnaast vraagt het een investering tussen de bijeenkomsten door;
- Je voert een eigen project(je) uit op je school.
- Je past de opdrachten uit de bijeenkomsten toe in je project.
- Je onderzoekt hoe jij de collega’s kunt verbinden aan de verandering.
- Je onderzoekt hoe jij het beste kunt omgaan met weerstand van collega’s in de praktijk.
- Je gaat in gesprek met je leidinggevende over jouw veranderplan, jouw ontwikkelpunten en ambities in de rol van veranderaar.
In de eerste bijeenkomst behandelen we theoretische inzichten en delen jullie de ervaringen uit de praktijk met elkaar. We koppelen de theorie aan jullie eigen veranderplan.
Voorafgaand aan de tweede bijeenkomst vul je de DISC test in. Deze test geeft zicht op jouw persoonlijkheidsstijl en die van anderen. De uitslag geeft in begrijpelijke taal zicht op jouw gedrag en communicatie.
De tweede bijeenkomst gaat over jou als veranderaar- en de veranderbereidheid van het team. Om veranderingen effectief te sturen, is het belangrijk dat je bewust bent van de manier waarop je sturing geeft. En dat je weet wat je team nodig heeft om zich te verbinden aan de verandering.
De laatste bijeenkomst staat in het teken van effectieve communicatie. We gaan aan de slag met feedback geven, een duidelijke boodschap overbrengen, lastige gesprekken of omgaan met weerstand in de groep.
Opbrengst
- Zicht op succesfactoren en valkuilen bij verandertrajecten
- Zich op jouw leiderschapskwaliteiten en valkuilen in jouw rol als veranderaar
- Ontwikkelen van je eigen vaardigheden bij het aansturen van collega’s
En uiteraard allemaal door de gezamenlijke zoektocht naar de antwoorden op de vraag: ‘Hoe krijg je ze mee?’.
Data bijeenkomsten:
15 januari 13.30 – 17.30 u.
12 februari 13.30 – 17.30 u.
19 maart 13.30 – 17.30 u.
Participeren
Kennis verwerven
Oefenen
Ontdekken
Bijeenkomst
Expert(s): | Sandra Jellema, directeur College St. Paul en José Voorham, trainer/coach Lucas Onderwijs |
Tijd: | 13.30 - 17.30 uur |
Locatie: | College St. Paul, Isabellaland 259 in Den Haag |
Doelgroep: | Leraren, intern begeleiders, coördinatoren passend onderwijs, bouwcoördinatoren met een coördinerende rol in het vo |
Kosten: | Er zijn voor de deelnemers geen kosten aan dit leertraject verbonden. |
Meld je aan